zondag 7 december 2014




Vaak zijn klachten van hoofdpijn op te lossen door spanning in het onderlichaam los te laten. Je moet daarvoor als het ware het ventiel vinden waarlangs de spanning kan verdwijnen. Sommige poses zoals hieronder beschreven zullen dat ook vergemakkelijken.

Het schema hierboven werkt op loslaten in het bekken, de onderrug, de billen.
Werk met name op de UITademing. Pause tussen EX en IN.
Niet forceren. INademing laten komen door de buik te ontspannen en als een spons te laten opnemen.

Wanneer de beweging met de nadruk naar beneden geleerd wordt en vooral het aarden (door de voeten en soms ook de armen en de handen) bewust wordt toegepast, zullen minder klachten ontstaan in de onderrug, maar ook hoofdpijn klachten verminderen. De armbewegingen zijn o.a. voor het loslaten van spanning in de schouders en om ademhaling met de beweging te synchroniseren, hetgeen het lichaam en de geest geruststelt. Hou de bewegingen van het hoofd zacht. Ruk nooit in één keer met het hoofd een bepaalde kant op maar doe dat ook op het ritme van de adembeweging.

De handstand versterkt armen en rug en is bedoeld als voorbereiding op de kopstand.

Kopstand is een moeilijke stand om te leren. Volgende week zal ik een schema publiceren om de kopstand aan te leren, in fasen.
Kopstand bevordert een gezonde bloedsomloop in de hersencellen. Regelmatige en juiste beoefening zorgt voor meer geestelijke stamina en discipline en verbreedt de geestelijke horizon.
Het stimuleert bovendien de klieren in deze regio, die zorgen voor een gezonde groei, herstel en energie.

Voorlopig zou Schouderstand (sarvangasana) of de aangepaste versie daarvan een goed alternatief kunnen zijn. Zie #3 in onderstaande suggesties.

P.Y. - Pranayama: Richt voorlopig het oefenen op het ontspannen meegaan met de trekkende kracht van de UITademing.
Volgende keer zal ik uitleggen wat Viloma Krama inhoudt.


donderdag 25 september 2014

Yoga groepen volzet

Vanaf heden zijn de yogagroepen op woensdag en donderdag volzet. Je kunt je aanmelden voor de wachtlijst. Ik zal je contacteren zodra er weer plaats is. Voor meer info over de lessen lees je verder op de site.

donderdag 28 augustus 2014

Nieuwe yogalessen komend jaar

2014-2015 is het jaar van de rijkdom

Er is een rijkdom aan kennis, informatie en ervaring die ons allemaal de richting in kan prikkelen die voor onze geestelijke en lichamelijke gezondheid nodig is. In de lessen delen we die kennis en daarnaast leren we van onszelf wat we al lang weten maar ongevoelig voor zijn geworden.

We leren wat goed voor ons is, en over datgene wat ons tegenhoudt om de dagelijkse deugd te vinden. 
De weg van de deugd is de weg van de Dharma.

Het is hard werken. Dagelijks wordt er geknaagd aan onze deugd, niet in de laatste plaats door onze eigen geest. Het lijkt soms wel of er nog een ander persoon ins huist die ons telkens onderuit haalt. Gevoeliger worden voor alles dat de Dharma ondermijnt is een dagelijkse yoga oefening. Het betekent in elk geval dat je op je eigen golflengte gaat zitten en niet op dat van een ander, of anderen.

Kijk eens in echt in de spiegel. 
En oordeel niet te hard. 
Durf eens te zijn wie je werkelijk bent. 
Niet wie je denkt te zijn. 
Voor jezelf en anderen. 
























Geven doe je ook aan jezelf, niet alleen aan anderen...



We starten weer helemaal terug fris met een nieuw jaar om aan persoonlijke groei en balans te 
werken. De yoga van het dagelijks leven (op en naast de mat) blijft terugkomen als thema in de lessen. Daarnaast blijven we werken met de mogelijkheden van het lichaam. Om terug sterker en flexibeler te worden, zodat we meer uit het leven kunnen halen en stevig op beide benen kunnen blijven staan onder moeilijke omstandigheden. 

Elke week wordt er op woensdag en donderdag lesgegeven. 
Woensdag van 19u tot uiterlijk 20.30u. aan de Hoornblaas 141 te Zichem.
Donderdag van 20.15u tot ongeveer 21.45u in De Ketel te Kaggevinne.

Wil je graag deel uitmaken van onze huiskamer yogagroep op woensdagavond om 19:00uur ? Dan is vooraf inschrijven absoluut noodzakelijk. Plaatsen zijn beperkt.
Ook als je in Kaggevinne les wil komen volgen is inschrijving of aanmelding noodzakelijk. We hebben er iets meer ruimte maar persoonlijke begeleiding en aandacht is zeer belangrijk dus ook daar houden we de groep op een maximum aantal deelnemers.

Wil je gewoon een keer meedoen en proberen dan kom je best naar Kaggevinne. Meld je wel van te voren aan per email of bel me even, want we beginnen op tijd en de deur sluit bij aanvang van de les.

Heb je interesse? Stuur me dan een mail en je krijgt mijn bevestiging.

Over de prijzen en andere praktische info vind je alles op de pagina lessen.