dinsdag 20 januari 2015

LEEF NU. Je bent hier, NU!

Om even bij stil te staan...

Dit filmpje raakt me enorm.
Ik wilde het daarom graag met jullie delen...



Namaste
Esther

Wil je regelmatig op de hoogte gehouden worden van veranderingen, abonneer je dan op mijn blog door je email-adres in te vullen hier rechtsboven.

donderdag 8 januari 2015

Over Geluk en het zoeken naar geluk. Wat is geluk? In de kerstles en de thee erna kwam deze aflevering ter sprake. Voor degene die het gemist heeft.... http://www.canvas.be/video_overzicht/304103

Kijk eens op deze link...

http://www.gaiamtv.com/guide/commit-you Maak er iets moois van dit jaar!

zondag 7 december 2014




Vaak zijn klachten van hoofdpijn op te lossen door spanning in het onderlichaam los te laten. Je moet daarvoor als het ware het ventiel vinden waarlangs de spanning kan verdwijnen. Sommige poses zoals hieronder beschreven zullen dat ook vergemakkelijken.

Het schema hierboven werkt op loslaten in het bekken, de onderrug, de billen.
Werk met name op de UITademing. Pause tussen EX en IN.
Niet forceren. INademing laten komen door de buik te ontspannen en als een spons te laten opnemen.

Wanneer de beweging met de nadruk naar beneden geleerd wordt en vooral het aarden (door de voeten en soms ook de armen en de handen) bewust wordt toegepast, zullen minder klachten ontstaan in de onderrug, maar ook hoofdpijn klachten verminderen. De armbewegingen zijn o.a. voor het loslaten van spanning in de schouders en om ademhaling met de beweging te synchroniseren, hetgeen het lichaam en de geest geruststelt. Hou de bewegingen van het hoofd zacht. Ruk nooit in één keer met het hoofd een bepaalde kant op maar doe dat ook op het ritme van de adembeweging.

De handstand versterkt armen en rug en is bedoeld als voorbereiding op de kopstand.

Kopstand is een moeilijke stand om te leren. Volgende week zal ik een schema publiceren om de kopstand aan te leren, in fasen.
Kopstand bevordert een gezonde bloedsomloop in de hersencellen. Regelmatige en juiste beoefening zorgt voor meer geestelijke stamina en discipline en verbreedt de geestelijke horizon.
Het stimuleert bovendien de klieren in deze regio, die zorgen voor een gezonde groei, herstel en energie.

Voorlopig zou Schouderstand (sarvangasana) of de aangepaste versie daarvan een goed alternatief kunnen zijn. Zie #3 in onderstaande suggesties.

P.Y. - Pranayama: Richt voorlopig het oefenen op het ontspannen meegaan met de trekkende kracht van de UITademing.
Volgende keer zal ik uitleggen wat Viloma Krama inhoudt.