woensdag 5 februari 2014

Alledaagse meditatie oefening



Het is vaak zo dat als het onderwerp MEDITATIE ergens ter sprake komt, er reacties komen als: "Oh, mediteren, dat zou ik nou wel eens willen leren. Dat lijkt me zo heerlijk! Om zo lekker rustig te worden. Ik heb er alleen geen tijd voor."


Tijdens de yogalessen wordt ook aandacht besteed aan het 'in stilte zijn' en hoe je ermee kunt beginnen. 
Het is prettig om het thuis te doen, op vaste momenten van de dag. Een vaste plek kan ook helpen. Het maakt het moment meteen al specialer en je gaat dan bijna automatisch bewuster met deze tijd om. Dit is echter vaak de reden voor veel mensen om af te haken. Het ritueel spreekt mensen op zich wel aan maar de gedachte aan de tijd die het kost om ermee te beginnen is soms al te veel. 

Het gebrek aan tijd hoeft echter geen belemmering te zijn om er toch mee te beginnen. Als het goed is zijn er voldoende momenten op een dag waarop je kunt beginnen met 'oefenen'. Op een hele andere manier dan gebruikelijk misschien, maar niet minder effectief. 
Denk bijvoorbeeld eens aan het moment dat je in de auto bent gestapt en de sleutel in het contact wil steken. Of weer eens in een lange rij staat te wachten. Of je zit te wachten op je kind dat naar het toilet moet en zo dadelijk graag geholpen wil worden. Of het moment dat je de waterkoker vult zodat je een kop thee kunt zetten. Of dat ellendige reclameblok op tv in je favoriete programma. Of je zit in de trein, met of zonder vertraging, en je bent je boek vergeten.
Zomaar willekeurige voorbeelden van momenten die vaak onbewust voorbijgaan of zelfs opgevuld worden door iets anders. Omdat ze ergernis opwekken. Of ze moeten nuttig gemaakt worden door iets anders ernaast te doen. En zo vullen we onze toch al zo drukke dag met nog meer handelingen en gedachten. 
We staan er niet bij stil maar dit gegeven is de basis van het succes van de mobiele telefoon.  

Er zijn verschillende methodes en ook verschillende redenen voor meditatie. Je kunt bijvoorbeeld mediteren om rustiger te worden, om meer focus te krijgen of om je geest te openen voor onverwachte ideeën. 

Zonder nou meteen te zeggen wat je ervoor terug krijgt zou ik je willen uitnodigen een experiment te doen. Begin met een handeling die beperkte tijd inneemt. Eentje die overzichtelijk is. 
Neem bijvoorbeeld het moment dat je in de auto bent gestapt om te vertrekken.

Zet even het moment stop en doorloop de volgende stappen:

  1. Ga gemakkelijk zitten, met een rechte rug, ontspannen schouders en handen op de bovenbenen of in de schoot als dat mogelijk is. 
  2. Haal heel bewust adem. 3 keer in en uit bijvoorbeeld. 
  3. Waar ben je? Wat zie je om je heen. Probeer waar  te nemen zonder het te benoemen.
  4. Wat hoor je? Luister, zonder na te gaan waar de geluiden vandaan komen en wie ze maakt. Probeer wederom niets te benoemen.
  5. Wat ruik je? Voel je de lucht door je neus naar binnen komen? Voel je een verschil tussen de lucht die binnenkomt en die je lichaam verlaat?
  6. Hoe warm of koud is de omgeving? Hoe warm heb je het zelf?
  7. Wat voel je in je lichaam? Zijn je kaken ontspannen bijv.? Je voeten. Je handen. Je schouders...
  8. Breng je aandacht vervolgens terug naar je ademhaling. Adem 3 keer heel bewust in en uit. Probeer in de buik te ademen.  Breng    desnoods de handen op de buik om het gemakkelijker te maken.
  9. Ga vervolgens verder met de handeling die je wilde plegen. In dit geval: de sleutel in het contact steken om de auto te starten.


TIP: Doe deze oefening eerst thuis. Schrijf desnoods op een briefje welke stappen je moet volgen en oefen. Begin dan buitenshuis bijvoorbeeld met de eerste twee stappen. Eerst een paar keer bewust adem halen voordat je verder gaat is al een begin. Ervaar hoe het is om zelfs maar de eerste stappen toe te passen in de gekozen situatie. 


Namaste,

Esther Verwoord


dinsdag 7 januari 2014




Al weer de vierde editie van 
dit budgetvriendelijke 
yoga-family-weekend



Mét je kinderen er tussenuit en toch genieten van de rust en de stilte in jezelf: alle sessies voor volwassenen en kinderen lopen parallel zodat iedereen zonder zorgen kan genieten van een fijne yogales op maat.

Kinderyoga, Partneryoga, Groepsyoga. 
Begeleiding van 4 docenten.

Pak je agenda erbij als je graag met je man met je kinderen met je vriendin en kinderen en alle andere denkbare combinaties een weekend yoga en ontspanning zoekt in een mooie omgeving.

Ontdekken, Ontmoeten en Verbinden in een ongedwongen familie-sfeer. Yoga, ontspannen, mediteren...in een rustige kindvriendelijke omgeving.

Mensen zonder kinderen zijn ook altijd welkom 
maar je moet dan wel beseffen dat er volop kinderen aanwezig zullen zijn.


Voor meer info en prijzen mail me op dharmahart@gmail.com



zondag 24 november 2013

Binnenkort op deze pagina: uitleg over de asanas

Beste yogi's of aspirant yogi's,



Op deze pagina ga ik binnenkort de asanas die we in de les beoefenen beschrijven.
Enkel de asanas uit de les zullen besproken worden.  Op het eind van het jaar heb je een overzicht van de belangrijkste houdingen die je leert om je lessen te kunnen uitbreiden naar een gevorderd niveau.

Wat kun je verwachten?

Naam van asana: in het Sanskriet en de vertaling/verklaring naar het nederlands.
De vinyasa van de houding: de uitgangshouding, de voorbereiding en hoe uit de houding te komen. Deze is even belangrijk als de houding zelf en een wezenlijk onderdeel voor het ervaren van de asana zoals die bedoeld is.
• Hoe verloopt de Ademhaling (AH) tijdens de vinyasa en
De belangrijkste spiergroepen die bij de houding betrokken zijn.
Wat zijn de steunpunten en waar kan evt. overbodige spanning zich voordoen (ontspanning in de inspanning).
• Wat is het beoogde effect van de asana?
• Alternatieven en variaties op de asana (voor mensen met blessures of juist voor de wat meer gevorderde beoefenaar).

Ik nodig je uit om je te abonneren op deze blogspot als je graag op de hoogte blijft van deze ondersteuning in je studie van de asanas. Je krijgt dan een email wanneer ik een nieuw bericht geplaatst hebt. Vul je email-adres in op deze pagina rechts (onder het kopje Follow by email) en submit. Hartelijk dank voor je interesse!



Namaste

Esther Verwoord


donderdag 26 september 2013


In België....doen ze aan yoga!


De Belgen gaan voor het vinden van de balans in hun leven, het vinden van hun ware zelf, dat is duidelijk... 

Wat een enorme verrassing om te merken dat mijn zuiderburen (inmiddels woon ik er zelf ook tussen) zoveel belangstelling hebben voor de stilte, de rust, het mysterie in zichzelf. Nou is er natuurlijk ook geen interessanter onderwerp als jezelf. Daar raak je niet zo maar op uitgekeken...;)

Vanwege grote belangstelling voor de lessen geven we niet alleen meer les in de Bibliotheek van Averbode maar nu ook in de regio Diest.

Elke donderdag om 20.15uur in De Ketel in Kaggevinne.

Daar hebben we een mooie zaal met voldoende ruimte en de nodige rust.

Ik heb er in elk geval heel veel zin in!














CC De Ketel
Diestersteenweg 237, 3293 Kaggevinne

Bovenop de berg tegenover de kerk.


Er is ruime (gratis) parkeergelegenheid aan het gebouw. Er is een omkleedruimte beschikbaar.


Als je zin hebt kom je een keer mee doen.
Even bellen van te voren is prettig. Kom iets eerder dan kunnen we op tijd beginnen.

dharmahart@gmail.com of 0471 709059


Tot dan!

Esther